חלונות בפתחים גדולים – למי זה טוב?

בשנים האחרונות אנו עדים לגידול משמעותי בממדים של הפתחים בבתים החדשים הנבנים בישראל. במשך מאות בשנים השתמשו תושבי המזרח התיכון בחלונות קטנים מאוד הממוקמים בקירות עבים ביותר ששמרו על בידוד המבנה. עד היום ניתן לראות בתים ישנים במיוחד בכפרים ערבים המכילים פתחים קטנים. בתים אלה מבודדים ביותר וניתן לשהות בהם בנעימות גם בימים חמים ביותר וגם קרים ביותר.

בגלל שיקולי עלויות, טכנולוגיה וחיסכון במקום, עברו בעולם לשיטות בנייה המבוססות על קירות דקים יחסית בעובי של 20-30 ס"מ. אלא שבעוד שבמדינות המערב משתמשים בטכנולוגיות מתוחכמות לבידוד קירות, בארץ עדיין בונים בעזרת הבלוקים והבטון, מה שגורם לפגיעה משמעותית ברמת הבידוד התרמי.

וכאן מגיע נושא החלונות- בישראל יש מגמה אופנתית ברורה להגדיל פתחים עד לרמות קיצוניות ביותר, וישנם בתים ששטח החלון מהווה את רוב המעטפת ללא קירות בנויים כמעט. המניע העיקרי של המגמה הזאת הוא סגנון האדריכלות המודרנית אשר נפוצה מאוד בארצות המערב, ועל ברכיה התחנכו מיטב אדריכלי ישראל החל מאבות האדריכלות החדשה של המאה הקודמת ( כגון אריה שרון, רכטר כרמי ועוד ).

הביטוי הטהור ביותר לאדריכלות זו הוא בנייני הזכוכית שתוכננו בעולם על ידי אבי המודרניזם, האדריכל מיס ואן דה רוהה. וכאן טמונה הבעיה הגדולה. בנינים שקופים אלה נבנו באירופה המערבית באקלים קר שאינו משופע בשמש. אדריכל ישראלי המתכנן בית זכוכית כגון זה בארצנו החמה, חושף את לקוחותיו לקרני החום האכזריות של השמש הקיצית. בתים אלה מאופיינים ברמה נמוכה של בידוד תרמי המביאה להוצאות חימום ומיזוג גבוהות ביותר.

וכאן טמונה הסתירה – מצד אחד רצון להכניס אור לבתים ולאוורר את החללים, מצד שני אדריכלות זו לא מתאימה לאקלים שלנו.

מה הפתרון? מכיוון שחלונות האלומיניום הנפוצים בישראל אינם נותנים פתרון בידודי מספק לחלונות ענק, ועדיין לא נפוץ בארץ השימוש בזכוכיות חכמות המסוגלות לחסום חום או קור, ישנן חברות שמייבאות חלונות שמבודדים ברמה גבוהה ביותר בכל מפתח כלשהו.. חלונות מיובאים אלה מתבססים בד"כ על שילוב של עץ כלפי פנים ואלומיניום כלפי חוץ. העץ הוא חומר סופר מבודד והאלומיניום מהווה רק כיסוי כדי להגן עליו מקילופי צבע ונזקים במהלך השנים.

חלונות מיובאים אלה (לדוגמא –מרווין או אפקס) גם מצוידים בד"כ בזכוכיות חכמות המכילות גז ארגון בין הזכוכיות וציפוי מונע קרינה מיוחד המכונה LOW E. הצירוף של זכוכיות מבודדות מיוחדות חלונות עץ אלומיניום מביא לרמה גבוהה ביותר של בידוד גם בפתחים גדולים ומאפשר לדיירים להגשים את החלומות של האדריכל ולא לשלם מחיר כבד בהוצאות המיזוג והקירור.

אם בכל זאת אין לכם תקציב לחלונות מיובאים, אני מציע לצמצם משמעותית בגודל הפתחים, וליצור מחסומים חיצוניים אשר מונעים קרינה ישירה של שמש על החלון. כגון פרגולות, צמחייה, תריסים ועוד. זכרו, שכל האנרגיה שאתם חוסכים באמצעות קירות מבודדים טובים, אתם עלולים להפסיד דרך החלון.

Up
×